سادیسم و مازوخیسم چیست؟

سادیسم، مازوخیسم و سادومازوخیسم اصطلاحاتی هستند که در روانشناسی برای توصیف الگوهای رفتاری به خصوصی استفاده می‌شوند. سادیسم به معنای لذت بردن از تحقیر و آزار دیگران است، در حالی که مازوخیسم به معنای لذت بردن از تجربه درد و تحقیر است. سادومازوخیسم نیز ترکیبی از این دو الگو است که در آن فرد هم لذت بردن از تحقیر دیگران و هم تجربه درد را تجربه می‌کند. این الگوها می‌توانند تأثیرات عمیقی بر روابط افراد داشته باشند و نیاز به مشاوره و درمان دارند.

سادیسم چیست؟

سادیسم یک الگوی رفتاری است که شامل لذت بردن از آزار و اذیت دیگران، به صورت جسمی، جنسی، روانی یا ترکیبی از این‌ها می‌شود. این الگوی رفتاری معمولاً با تحریک شدن از طریق آسیب زدن به دیگران همراه است. فعالیت‌هایی مانند فحاشی، ضرب و شکنجه دادن به دیگران، به عنوان زیرمجموعه‌های سادیسم شناخته می‌شوند. در موارد شدید، این الگو ممکن است به قتل فرد منجر شود که برای فرد آزاردهنده لذت بخش است. این الگو رفتاری می‌تواند به سه نوع اصلی تقسیم شود، که احتمال وجود هر سه در یک فرد یا وجود یک یا دو نوع در فرد ممکن است

انواع سادیسم

یکی از شکل‌های سادیسم، سادیسم ذهنی است که در آن فرد به‌جای این‌که به دیگران آسیب بزند، آسیب‌ زدن به دیگران را در ذهن خود تصویر می‌کند و از این فعل لذت می‌برد.
در سادیسم سمبلیک یا زبانی، فرد با استفاده از کلمات و اظهارات آزاردهنده، سعی دارد شخصیت فرد دیگری را خورد کند و از این فعل لذت ببرد.
سادیسم بدنی یک شکل خاص از سادیسم است که شامل لذت بردن از آزار جنسی یا فیزیکی شریک جنسی خود می‌شود. در این نوع سادیسم، فرد بیمار احساس لذت و رضایت می‌کند زمانی که شریک جنسی خود را آزار می‌دهد و او را تحقیر می‌کند. در مراحل شدید سادیسم بدنی، آزار و اذیت به حدی افزایش می‌یابد که فرد بیمار لذت خود را در کشتن و از بین بردن شریک جنسی خود می‌بیند. این رفتار بسیار خطرناک است و ممکن است منجر به صدمات جبران‌ناپذیر برای شریک جنسی و حتی به قتل منجر شود.
سادیسم بدنی یک مشکل جدی است که نیاز به درمان و مشاوره حرفه‌ای دارد. افراد مبتلا به این نوع سادیسم نیاز دارند تا با کمک متخصصین روانشناسی و پزشکان، به درک عوامل و عواقب رفتار خود بپردازند و راهکارهای مناسب برای مدیریت و درمان این مشکل را پیدا کنند.

کلینیک روانشناسی

رفتار در برابر افراد سادیستیک

رفتار در برابر افراد سادیستیک

انسان‌های سالم که با افراد سادیستیک روبرو می‌شوند، دو گزینه دارند: یا اینکه از این رابطه فاصله بگیرند که این کار بهترین تصمیم است یا اینکه به فرد مبتلا به سادیسم پیشنهاد درمان بدهند و درصورت پذیرش بااو ارتباطشان را حفظ کنند در غیر این صورت انسان سالم رابطه خود را با یک فرد سادیستی ادامه نمی دهد زیرا احساس می‌کند که درگیر یک شخص خشن شده و باید از آن رابطه خارج شود.
فردی که در تعامل با فرد سادیستی قرار می‌گیرد، چگونه می‌تواند این شرایط را تحمل کند؟ انسانی که با فرد سادیسمی روبرو شده و تحمل می‌کند، به عنوان فرد مازوخیسم معرفی می‌شود. افرادی که توانایی تحمل افراد سادیسمی را دارند، مازوخیسم هستند و حتی رابطه بین آن‌ها مکمل یکدیگر است و این دو نوع شخصیت با هم ترکیب بسیار نامطلوب و خطرناکی را ایجاد می‌کنند.

مازوخیسم چیست؟

مازوخیسم و سادیسم به عنوان دو طرف متضاد در روابط جنسی شناخته می‌شوند. در سادیسم، لذت از آزار و اذیت دیگران ناشی می‌شود، در حالی که در مازوخیسم، لذت از تحمل آزار و اذیت توسط دیگران یا خود افراد به دست می‌آید. در واقع، مازوخیسم به عنوان یک شکل انحراف جنسی محسوب می‌شود که به سه دسته تقسیم می‌شود.در مازوخیسم، فرد همواره به دنبال تحمل آزار و اذیت توسط دیگران است. اگر فرد نتواند فرد دیگری را پیدا کند که او را آزار دهد، ممکن است خود به تلاش بپردازد و نقش آزاردهنده را بر عهده بگیرد. این نوع رفتار به نام “شهوت خودآزاری” شناخته می‌شود و یکی از اشکال مختلف مازوخیسم است.
به عبارت دقیق‌تر، مازوخیسم به عنوان یک شکل انحراف جنسی شناخته می‌شود که شامل سه دسته اصلی است. در هر دسته، تحمل آزار و اذیت یا تحریک جنسی توسط خود یا دیگران، بخش مهمی از لذت جنسی فرد را تشکیل می‌دهد.مازوخیسم شامل مازوخیسم روانی، احساساتی و فیزیولوژیکی است که توسط برخی افراد تجربه می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: اختلالات روانی

انواع مازوخیسم

افراد با مازوخیسم روانی به دنبال تحمل آزار و لذت بردن از فحش و تحقیر شدن هستند. آن‌ها از این نوع رفتارها لذت می‌برند تا زمانی که از دیگران فحش یا تحقیر شوند. در رابطه جنسی، افراد با مازوخیسم ذهنی اغلب از ضرب و شتم لذت نمی‌برند، بلکه تمایل دارند که در حین رابطه جنسی تحقیر و فحش بشنوند.
مازوخیسم احساسی یک وضعیت روانی است که افراد در آن به دلیل نگرانی از آشکار شدن بیماری و تجربه زجر، به شدت احساسات خود را درون خود نگه می‌دارند و تمایل دارند این وضعیت را در جامعه پنهان کنند. به همین دلیل، برخی از افراد به شخصیت‌های درون‌گرا تبدیل می‌شوند. این افراد اغلب به تخیل و رویاپردازی متمایل هستند و سعی می‌کنند از طریق فعالیت‌های فکری خود، خواسته‌های خود را برآورده کنند.
مازوخیسم فیزیولوژیکی نوع دیگری از مازوخیسم است که در آن فرد لذت می‌برد از تجربه درد یا آسیب جسمی. این وضعیت ممکن است به عوامل روان‌شناختی، فرهنگی یا تجربه‌های زندگی فرد مرتبط باشد. افراد مبتلا به مازوخیسم فیزیولوژیکی ممکن است احساس کنند که درد یا آسیب برای آن‌ها لذت‌بخش است

سادومازوخیسم چیست؟

سادومازوخیسم یک وضعیت روانی است که از ترکیب “سادیسم” و “مازوخیسم” به وجود آمده و به معنای لذت بردن از درد و تحقیر شدن است. افراد مبتلا به سادومازوخیسم احساس لذت می‌کنند از تحقیر شدن و درد کشیدن، به طوری که خود را در موقعیت‌هایی قرار می‌دهند که به آن‌ها درد و آزار وجدانی و جسمی دچارشوند همچنین این افراد علاقه دارند به دیگران آسیب بزنند و آن‌ها را تحقیر کنند و احساس قدرت و کنترل بر دیگران را تجربه کنند.
به علت پیچیدگی و جنبه‌های روان‌شناختی عمیق این وضعیت، درمان آن نیازمند مشاوره روان‌شناسی و درمانگری است. افراد مبتلا به سادومازوخیسم باید با کمک متخصصین روان‌شناسی و پزشکی به شناسایی عوامل موثر در این وضعیت و یافتن راهکارهای مناسب برای مدیریت آن بپردازند. این افراد نیاز به پشتیبانی حرفه‌ای دارند تا بتوانند از این وضعیت خطرناک خود فرار کنند و به بهبود روانی و جسمی خود برسند.

روانشناس آنلاین

سادیسم و مازوخیسم

چه عواملی سبب مازوخیسم وسادیسم می شود؟

دلایل دقیق و واضحی برای تبدیل شدن افراد به مازوخیسم ها وسادیسم ها هنوز مشخص نشده . انواع مختلف مازوخیسم ممکن است دلایل گوناگونی داشته باشند که برای درک کامل آن‌ها، نیاز به تحقیقات بیشتر و تفصیلی است.
یکی از نظریات مطرح در خصوص منشأ تمایلات مازوخیستی، ممکن است به دوران کودکی بازگردد. ریشه‌های یک شخصیت مازوخیست یا “شخصیت خودشکن” ممکن است نتیجه یک رویداد اولیه در دوران کودکی باشد که یک فرد در حال رشد با والدینی روبرو شده باشد که به هر قیمتی به حفظ کنترل گری بر روی فرزندشان علاقه دارند.
بعضی از افراد باور دارند که تجربیات نامطلوب در دوران کودکی، مانند سوء استفاده فیزیکی یا جنسی، ممکن است باعث شود که افراد به رفتارهای سادیسمی تمایل پیدا کنند. همچنین، برخی دیگر به عوامل اجتماعی مانند تماشای فیلم‌های خشونت‌آمیز یا بازی‌های ویدئویی اشاره می‌کنند که فرد را قادر می‌سازد تا ارتباط بین رنج دیگران و لذت را تجربه کند.

تأثیر جنسیت بر شیوع سادیسم و مازوخیسم

بر اساس تحقیقات روان‌شناسی و جنسیت که در مورد شیوع سادیسم و مازوخیسم در مردان و زنان مورد بررسی قرار گرفته است یافته‌های این تحقیقات نشان می‌دهند که شیوع سادیسم در مردان بیشتر از زنان است، در حالی که شیوع مازوخیسم در زنان بیشتر از مردان است. این نتایج نشان می‌دهند که جنسیت می‌تواند نقش مهمی در انتخاب و تمایل به این نوع اختلالات جنسی ایفا کند.

Leave a Comment