چرا جذب افراد خودشیفته می شویم

خودشیفتگی یا نارسیسیسم (narcissism) برای اشاره به افرادی است که بیش از حد به خودشان توجه می‌کنند. خودشیفتگی یک پدیده روانشناختی است که تأثیرات گسترده‌ای بر روابط اجتماعی و جایگاه اجتماعی افراد دارد. افراد خودشیفته ممکن است به دنبال تأیید و تحسین دیگران باشند، اما در عین حال، پذیرا نقد و انتقاد دیگران نیستند جذب به افراد خودشیفته یک پدیده رایج است که در برخی از افراد رخ می دهد. این پدیده ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد یکی از دلایل اصلی جذب به افراد خودشیفته، توانایی و اعتماد به نفس بالایی است که این افراد دارند. آن‌ها ممکن است در زمینه‌های خاصی توانمند باشند و این توانایی‌ها باعث جذابیت آن‌ها برای دیگران شود.
در این مقاله ما قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چرا جذب افراد خودشیفته می شویم؟

علت جذب شدن انسان ها به افراد خودشیفته

در ادامه با شش مورد از دلایلی که افراد جذب انسان های خودشیفته می شوند آشنا می شوید:

توجه به ظاهر و استایل

افراد خودشیفته معمولاً به ظاهر خود توجه زیادی دارند. آن‌ها سعی می‌کنند با لباس‌های مناسب، استفاده از عطر و رنگ‌بندی مناسب لباسشان جذابیت خود را بیشتر کنند. این ظاهر و استایل شخصیت آن‌ها را برای دیگران جذاب می‌کند و باعث می‌شود که افراد به آن‌ها جذب شوند.

 

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس یکی از ویژگی‌های شخصیتی است که می‌تواند تأثیر گسترده‌ای بر رفتار و تعاملات اجتماعی فرد داشته باشد. افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند، معمولاً توانایی‌ها و استعدادهای خود را به خوبی می‌شناسند و به راحتی با چالش‌های زندگی برخورد می‌کنند. این افراد، به دلیل اعتماد به نفس بالا، تجربیات بیشتری را تجربه می‌کنند و از تجربیات خود یاد می‌گیرند. به عبارت دیگر، اعتماد به نفس می‌تواند باعث افزایش تجربه و یادگیری فرد شود. برخی از افراد ممکن استبنابر دلایلی، به افراد خودشیفته جذب شوند. مثلاً احساس کمبود یا عدم اعتماد به نفس ممکن است باعث شود که فرد به شخصیت خودشیفته جذب شود، زیرا در آن شخص کمبود ها وچیزهایی را که در خودش ندارد، مشاهده می‌کند و احساس کامل شدن می‌کند.

ویژگی هایی مانند هوش کلامی یا…

به علاوه، افراد خودشیفته معمولاً به دلایل مختلفی جذابیت برای دیگران دارند. این افراد ممکن است هوش بالا، هوش کلامی بالا، خوش‌پوشی و خوش‌اخلاقی داشته باشند که باعث جذب دیگران به آن‌ها می‌شود. از این رو، افراد با اعتماد به نفس بالا و ویژگی‌های جذاب شخصیتی ممکن است برای جذب دیگران جذاب باشند.

پیشنهاد مطالعه: بیماری های سایکوسوماتیک

علت جذب شدن انسان ها به افراد خودشیفته

کنترل زندگی خود و دیگران

یکی از دلایل جذب شدن به انسان های خودشیفته، این است که افراد خودشیفته تمایل به داشتن کنترل بر زندگی خود و دیگران دارند. این افراد معتقدند که توانایی و دانش بالایی دارند و اغلب به خودشان اعتماد دارند. آنها به دیگران نشان می‌دهند که می‌توانند مشکلات را حل کنند و این باعث می‌شود که افراد دیگر به آنها اعتماد کنند. افراد خودشیفته ممکن است به دلیل این باور که توانایی بیشتری دارند، به عنوان فرد مسئول برای تصمیم‌گیری‌های مهم در زندگی فرد وابسته به ان ها شناخته شوند. بعضی افراد ممکن است به دلیل عدم تمایل به پذیرش مسئولیت‌های زندگی وتصمیم‌گیری‌های خود، به افراد خودشیفته جذب شوند. آنها فکر می‌کنند که این افراد قادر به تصمیم‌گیری بهتر و موثرتر هستند و بنابراین، به آنها وابسته می‌شوند.به طور کلی، جذب افراد خود شیفته شدن ممکن است به دلیل تمایل به داشتن کنترل بر زندگی و عدم تمایل به پذیرش مسئولیت‌ها باشد این باعث می‌شود که این افراد احساس کنند که می توانند بسیاری از مسائل و وظایف زندگی را به عهده این افراد گذارند و خودشان دیگر نیاز به تصمیم‌گیری نداشته باشند.این امر می‌تواند منجر به وابستگی نامطلوب و کاهش قدرت تصمیم‌گیری شخص وابسته شود.اما باید توجه داشت یکی از مسائل اساسی در رابطه با افراد خودشیفته این است که آنها به طور عمده بر خودشان تمرکز دارند و فراموش می‌کنند که دیگران نیز نیازها و تمایلات خود را دارند. اگر این افراد به دیگران فکر می‌کردند، برچسب خودشیفته به آنها نمی‌خورد، زیرا این برچسب به معنای عدم توجه به نیازها و تمایلات دیگران است. آنها تمایل دارند به ارضای خواسته‌ها و تمایلات درونی خودشان بپردازند و به دنبال رضایت خودشان هستند، بدون در نظر گرفتن مسئولیت‌ها و نیازهای دیگران.بنابراین، این نکته مهم است که در روابط با افراد خودشیفته، باید به این نکته توجه کرد که آنها به طور عمده بر خودشان تمرکز دارند و ممکن است به نادیده گرفتن نیازها و تمایلات دیگران بپردازند.

پیشنهاد مطالعه: ویژگی های ظاهری افراد دروغگو

پنهان کردن ضعف ها به عنوان تله

گاهی اوقات افراد به دنبال رابطه با افراد خودشیفته می‌روند، اما این ممکن است به مشکلات منجر شود. افراد خودشیفته معمولاً تمایل دارند که نقاط ضعف خود را پنهان کنند و به طور مصنوعی و غیر واقعی خود را به نمایش بگذارند. آن‌ها ممکن است به دیگران دروغ بگویند و تصور کنند که همه چیز تحت کنترل آن‌هاست، در حالی که در واقعیت نیاز به کمک دارند. بسیاری از افراد متوجه این وضعیت می‌شوند و احساس می‌کنند که این افراد نیاز به حمایت نامحسوس دارند. اما وقتی که فرد به آن‌ها کمک می‌کند، اغلب متوجه می‌شود که در واقع مثل موشی در تله گیر افتاده است و نمی‌تواند از این رابطه بیرون بیاید. بهتر است در برقراری روابط اجتماعی، به دقت با افرادی که با آن‌ها رابطه برقرار می‌کنید، توجه کنید تا از ورود به روابط مضر جلوگیری کنید. همچنین، ارزش قائل شدن به اخلاق و رفتار صادقانه، می‌تواند به شما کمک کند تا روابط سالم و مثبت با دیگران برقرار کنید. درمان خودشیفتگی یک فرایند پیچیده است که نیازمند زمان و تلاش مداوم است. جفری یانگ، در کتاب خود با محوریت خودشیفتگی بر این باور است که خودشیفتگی یک اختلال روانی است که نیاز به درمان دارد. او تاکید دارد که درمان این اختلال ممکن است زمان‌بر و پیچیده باشد، زیرا الگوهای رفتاری و فکری عمیقاً جاودانه شده‌اند.یانگ به این نکته اشاره می‌کند که افراد خودشیفته ممکن است مقاومت بالایی نسبت به درمان داشته باشند و حتی از شناخت اختلال خودشان فرار کنند. به همین دلیل، او می گوید کتاب خود را برای افراد غیر خودشیفته نوشته است، تا آن‌ها را در درک و مقابله با این الگوهای رفتاری کمک کند. او به شما مهارت‌های لازم برای مواجهه با افراد خودشیفته را آموزش می‌دهد.

پیشنهادمطالعه: اختلالات روانیعلت جذب شدن افراد خودشیفته

پذیرفتن دیدگاه افراد خودشیفته

یکی از ناراحت‌کننده‌ترین وضعیت‌هایی که ممکن است با آن مواجه شویم، پذیرفتن دیدگاه افراد خودشیفته است به عبارت دیگر، ممکن است از زاویه دید افراد خودشیفته به خودمان نگاه کنیم و تصورات آنها را درباره خودمان قبول کنیم . این فرآیند به این معناست که اگر فرد خودشیفته به شما بگوید که شما فرد توانمند هستید، شما قبول می‌کنید و اگر بگوید که شما فرد ناتوانی هستید، همین را قبول می‌کنید. به طور خلاصه، هر آنچه او برای شما تعیین کرده را قبول می‌کنید و داستان ناراحت‌کننده‌ای که در اینجا باید به آن اشاره کرد، این است که افراد در تعامل با افراد خودشیفته به گونه‌ای عمل می‌کنند که هویت، استقلال، دیدگاه. فلسفی و منطق خود را از دست می‌دهند و دنیا را از دیدگاه یک فرد خودشیفته مشاهده می‌کنند.

با توجه به تفاسیر مختلفی که در این مقاله ارائه شد، امیدواریم که بتوانیم به شما کمک کنیم تا دلایل جذب به افراد خودشیفته را بهتر درک کنید و از آن‌ها برای بهبود زندگی وروابط خود استفاده کنید.

Leave a Comment