کتاب زندگی چیست

دسته بندی: روانشناسی

ناشر: انتشارات منظومه خردپژوهان

نویسنده: جان بردن ساندرسن هالدین

مولفین: غلامرضا محمدی فرهمند، سوما صبوری راد، نیلوفر صفایی، رضوان اکبری

شابک: 5_6_93449_622_978

معرفی کوتاه کتاب

کتاب زندگی چیست اثر جان بردن ساندرسن هالدین با ترجمه غلامرضا محمدی فرهمند و همکاران توسط انتشارات منظومه خردپژوهان منتشر شده است .
این کتاب یکی از عامه پسند ترین کتاب ها در خصوص موضوعات علمی است که مطالب در آن به زبان ساده بیان شده است و خوانندگان می توانند به راحتی به پاسخ بسیاری از سوالات خود در رابطه با زندگی برسند .
در واقع هالدین باور دارد زمانی که انسان به مطالعه طبیعت می پردازد و از لحاظ علمی تک تک پدیده ها را بررسی می کند ، می تواند آن ها را کنترل و حذف کند ؛ به عبارت دیگر هالدین معتقد بود انسان زمانی می تواند درمورد چیستی زندگی به صورت علمی تفکر کند که به علمی فکر کردن در مورد طبیعت عادت کرده باشد به همین دلیل وی در این کتاب سعی دارد انسان ها را با تک تک چالش های علمی درمورد ساختار طبیعت و انسان ، ژنتیک ، وراثت و دانش روبرو سازد تا از طریق کسب اطلاعات بتوانند به چیستی زندگی پی ببرند .

سوالاتی که در این کتاب به آن ها پرداخته شده است عبارتند از :

  • زندگی چیست ؟
  • آیا انسان یک ماشین است ؟
  • بخش های مختلف بدن ما چطور کار می کنند؟
  • آیا می توانیم ذات انسان را تغییر دهیم ؟
  • دانش چه استفاده ای برای انسان ها دارد ؟
  • آیا رابطه ای بین نژاد و جرم و جنایت وجود دارد؟

بخشی از کتاب زندگی چیست

آیا انسان ماشین است؟
فیلسوف فرانسوی دکارت سه قرن پیش اولین نفری بود که گفت انسان ها ماشین هستند. او فکر می کرد که حیوانات چیزی به جز دستگاه نیستند و انسان ها ماشین هایی هستند که توسط روح هدایت می شوند. فلاسفه یونان و روم این عقیده را نداشتند، زیرا تنها ماشین های بسیار ساده مانند تیر و کمان و قرقره را می شناختند و زمانی که ماشین های پیچیده ای مانند ساعت ها ساخته شدند این ایده باور کردنی تر شد. به طور واضح این یک ایده مفید است زیرا ما می توانیم همان سوالاتی را که در مورد اجزای یک دستگاه می پرسیم در مورد اعضای بدنمان نیز بپرسیم قلب برای چیست و چطور کار می کند؟ کارکرد آن پمپاژ کردن خون است .همان طور که یک پمپ روغن ، روغن را در خیلی از دستگاه ها پمپاژ می کند به همین صورت می توانیم چشم را با دوربین عکاسی ، سیستم اعصاب را با سیم کشی تلگراف، چربی زیر پوست را با ماده عایق دور دیگ بخار و … مقایسه کنیم.