اختلال شخصیت ضد اجتماعی

اختلال شخصیت ضداجتماعی یک اختلال شخصیتی است که با الگوهای رفتاری نامناسب، نقض حقوق دیگران و نادیده گرفتن قوانین و ارزش‌های اجتماعی همراه است. افراد مبتلا به این اختلال ممکن است رفتارهای خشونت‌آمیزی از خود نشان دهند و به دنبال به دست آوردن منافع شخصی خود باشند این اختلال به دو دسته سایکوپات و سوسیوپات طبقه بندی می شود که در ادامه این مقاله به بررسی آن ها خواهیم پرداخت

آشنایی با اختلال شخصیت ضد اجتماعی

اختلال شخصیت ضداجتماعی یک نوع اختلال شخصیتی از دسته اختلالات شخصیت دسته B می‌باشد. افراد مبتلا به این اختلال معمولاً با رفتارهای تکانشی، غیرمسئولانه و گاهاً مجرمانه شناخته می‌شوند. آن‌ها ممکن است فریبکار و بی‌پروا باشند و به احساسات دیگران اهمیت ندهند همچنین، این افراد معمولاً توانایی دستکاری و کنترل افکار و احساسات دیگران را دارند.رفتارهای مشخصی که در افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضداجتماعی مشاهده می‌شود، شامل بی‌توجهی به هنجارها و قوانین اجتماعی، دروغ‌گویی مکرر، تکانشگری و بی‌مسئولیتی، پرخاشگری و بی‌توجهی به امنیت دیگران است.از دیگر خصوصیات این افراد می توان به موارد زیر اشاره کرد :

ویژگی های اختلال شخصیت ضد اجتماعی

  1. تیپ شخصیتی ضداجتماعی نسبت به ناراحتی و رنج دیگران بی تفاوت هستند
  2. به شما دروغ می گویند و فریبتان می دهند
  3. از لحاظ فیزیکی یا کلامی خشن برخورد می کنند
  4. افرادی خودمحور و دمدمی مزاج هستند
  5. شخصیت های ضد اجتماعی در پیش بینی افکار دیگران بسیار ماهر هستند
  6. آنها به تعریف کردن از خودشان و به اشتراک گذاشتن ایده هایشان می پردازند اما ظرفیت کمی برای ابراز عقیده و شنیدن افکار دیگران دارند
  7. مغز آنها برای دلسوزی وشفقت ساخته نشده است
  8. نسبت به فرزندانشان بی مسئولیت هستند
  9. برای رسیدن به اهداف خود حقوق دیگران را پایمال می کنند
  10. هرچه بهره هوشی این افراد بالاتر باشد ،خطرناک تر هستند
  11. ممکن است از لحاظ فیزیکی حمله ور شوند ،فحاشی کنند یا آسیب برسانند
  12. هیچ گاه احساس پشیمانی نمی کنند
  13. هنگامی که دروغ گویی آن ها برملا می شود واقعا احساس بدی پیدا می کنند به خاطر این که دستگیر شده اند ،اما به خاطر عملی که مرتکب شده اند یا ظلمی که به دیگران روا داشته اند هرگز ناراحت نمی شوند
    احساس همدلی و همدردی با دیگران ندارند
  14. ناتوان در فهم و درک عواقب رفتار منفی خود هستند
  15. به دیگران بی احترامی می کنند

به طور کلی، افراد با اختلال شخصیت ضداجتماعی تمایل به برقراری روابط با افراد ضعیف‌تر از خودشان دارند و به دنبال روابط با افراد قدرتمند نمی‌روند.

پیشنهاد مطالعه: روانکاوی

علائم اختلال شخصیت ضد اجتماعی

علائم و نشانه ها در دوران کودکی

برخی از رفتارهای دوران کودکی می‌توانند نشانه‌هایی باشند که نشان می‌دهد کودک ممکن است در آینده یک فرد بااختلال ضداجتماعی باشد.این نشانه‌ها شامل اقدامات زیر می‌شوند:

  • پرخاشگری فیزیکی نسبت به دیگران
  • حیوان آزاری و بی رحمی
  • دروغ گویی
  • دزدی
  • نادیده گرفتن مداوم قوانین و مقررات

اختلال شخصیت ضد اجتماعی در کودکی

تفاوت سایکوپات و سوسیوپات

سایکوپات وسوسیوپات هردو به عنوان زیر مجموعه اختلال شخصیت ضداجتماعی طبقه بندی می شوند اگرچه سایکوپات ها وسوسیوپات ها ویژگی های مشترکی دارند اما هر یک دارای الگوهای متمایزی هستند که آنها را از یکدیگر تفکیک می‌کند. در این مقاله، تفاوت‌های بین این دو اختلال شخصیت و اهمیت آگاهی از این تفاوت‌ها را بررسی خواهیم کرد.

برخلاف اختلال شخصیت سایکوپات که تحت تأثیر ژنتیک قرار دارد در مورد اختلال شخصیت سوسیوپات، تحقیقات نشان داده است که عوامل محیطی نقش بسزایی در اکتساب این اختلال داشته اند.
افرادی که از اختلال شخصیتی سایکوپات رنج می‌برند، ممکن است دارای سابقه‌های شب ادراری یا دزدی در کودکی باشند. آن‌ها ممکن است احساس کنند هر چیزی که می‌خواهند برای آن‌هاست و بدون توجه به احساسات یا حقوق دیگران، آن ها را برداشته یا پنهان کنند. علاوه بر این، دعوا و بحث‌های مکرر با دیگران در محل‌های عمومی نیز می‌تواند به عنوان یکی از علایم اختلال شخصیتی سایکوپات مطرح شود.

سایکوپات‌ها به دلایل روانی نمی‌توانند روابط عمیق و سالم خانوادگی برقرار کنند و این مشکل در روابط دوستی آن‌ها نیز قابل مشاهده است. از طرف دیگر، سوسیوپات‌ها توانایی ارتباط با دیگران را دارند و می‌توانند علاقه و احساسات خود را نسبت به خانواده و همسرانشان نشان دهند، اما در برخی موارد ممکن است تمایل به نقض قوانین و حتی ارتکاب جرم را از خود نشان دهند.

پیشنهاد مطالعه: روانشناس آنلاین

تفاوت سایکوپات و سوسیوپات

تفاوت اصلی سایکوپات و سوسیوپات

یک تفاوت اساسی بین سایکوپات‌ها و سوسیوپات‌ها وجود وجدان است. وجدان به معنای آگاهی از انجام کارهای صحیح یا غلط است که درون ما حضور دارد و ما را در مسیر صحیح هدایت می‌کند. افراد با ویژگی‌های سایکوپاتی، وجدان ندارند. اگر برای دستیابی به هدفی خاص به شما دروغ بگویند یا پول شما را بدزدند، احساس تردید یا انزجار اخلاقی نمی‌کنند و این امر برای آن‌ها عادی است. آنها ممکن است این احساسات را نشان دهند، اما در واقعیت، این احساسات برای آن‌ها معنی ندارد. به عبارت دیگر، سایکوپات‌ها ممکن است رفتارهای دیگران را به دقت مشاهده کنند و سپس به همان روش عمل کنند، بدون در نظر گرفتن اثرات اخلاقی.
برخلاف سایکوپات ها ، سوسیوپات‌ها معمولاً وجدان دارند اما وجدان ضعیفی دارند. آن‌ها ممکن است بدانند که انجام یک عمل نادرست است و احساس گناه یا پشیمانی کنند، اما این احساسات آن‌ها را از انجام آن عمل بازنمی دارد. به عبارت دیگر وجدان ضعیف سوسیوپات‌ها باعث نمی‌شود که از رفتارهای نادرست خود دست بکشند.

افراد با اختلال سوسیوپات معمولاً بالای ۱۸ سال قابل تشخیص هستند، در حالی که افراد با اختلال شخصیت سایکوپات معمولاً از سن ۱۳ تا ۱۴ سالگی قابل تشخیص و شناسایی هستند.

مغز سوسیوپات ها وسایکوپدها چه تفاوتی دارد ؟

در تصویربرداری از مغز افراد سایکوپات، می‌توان نشان داد که نواحی خاصی از مغز، به ویژه نواحی مرتبط با کنترل هیجان و تصمیم‌گیری مشکل دارند. اما د سوسیوپات‌ها مشکلات مغزی دیده نمی شود و بیشتر مشکلات آنها ماحصل اجتماع ومحیط زندگیشان است این تفاوت در تصویربرداری از مغز افراد سایکوپات و سوسیوپات، نقش مهمی در تفهیم و تشخیص این دو اختلال شخصیت دارد. از طرف دیگر، فهم علمی و تخصصی این تفاوت‌ها می‌تواند به بهبود روش‌های تشخیص و درمان این اختلالات کمک کند.

درمان سایکوپات و سوسیوپات

درمان سایکوپات و سوسیوپات

هر دو گروه سایکوپات و سوسیوپات شاید رفتارهای مشابهی داشته باشند، اما تفاوت‌های مهمی بین آن‌ها وجود دارد. به عبارت دیگر، اگرچه رفتار خارجی آن‌ها ممکن است به نظر شبیه به یکدیگر باشد، اما ریشه و اصل این رفتارها متفاوت است. بیماری‌هایی که ریشه ژنتیکی دارند، درمان آن‌ها بسیار دشوارتر است و روش‌های درمان بیماری‌های ژنتیکی با بیماری‌های اکتسابی متفاوت است.
سایکوپات‌ها که مشکلاتشان جنبه ژنتیکی دارد درمان قطعی ندارند و تا حدودی با استفاده از روان‌کاوی و دارودرمانی می‌توان از پیش روی این اختلال جلوگیری کرد اما سوسیوپات‌ها که علت اختلالشان اکتسابی است، معمولا باافزایش سن و روان درمانی مشکلاتشان کمتر یا حل شود.

Leave a Comment