وابستگی و مهر طلبی

گاهی انسان واقعیت های بیرونی را به شکلی که هست تفسیر نمی کند بلکه آن ها را به شکلی که خودش می خواهد تعبیر و تفسیر می کند و این پدیده فرد را دچار استرس و اضطراب کرده و زندگی او را دشوار می کند، یکی از مسائلی که موجب اعواج واقعیت ها می گردد پدیده وابستگی و مهرطلبی است که آرامش فرد را سلب می کند و او را با مشکلات متعددی مواجه می کند. وابستگی دشمن رابطه سالم است زیرا فرد با وابستگی آرامش و سلامت روان خود را قربانی می کند. در این مقاله درباره وابستگی و مهرطلبی توضیح داده ایم.

چرا وابستگی مضر است؟

مبنای روابط درست بر پایه دلبستگی است نه وابستگی، انسان ها باید به یکدیگر مهر و علاقه داشته باشند و از وابستگی اجتناب کنند تا بتوانند رابطه ای سالم و سازنده را تجربه کنند.
روابط مبتنی بر وابستگی مبین عدم رشد یافتگی طرفین است مانند رابطه مادر و جنین که بر پایه وابستگی از طریق بند ناف می باشد، در این رابطه اگر به هر دلیلی مادر دچار مشکل شود، جنین نیز دچار مشکل می شود و بالعکس زیرا این دو شخص به یکدیگر وابسته هستند و مستقل نشده اند. افراد وابسته در مرحله جنینی و رحمی مانده اند بنابراین درد و رنج طرف مقابل را تبدیل به درد و رنج خود می کنند و به هنگام ایجاد مشکل به جای حل آن، درگیر آن می شوند.

وابستگی می تواند انواع متعددی داشته باشد به عنوان مثال بین یک زوج باشد یا بین اعضای یک خانواده، در حالت دوم تمام اعضای خانواده به یکدیگر وابستگی بیمارگونه دارند و حتی پس از ازدواج و مستقل شدن نیز دچار وابستگی به سایر اعضای خانواده هستند ‌و رنج تعداد کثیری را متحمل می شوند.

متاسفانه این وابستگی در فرهنگ ما تبدیل به یک ارزش شده است، ارزشی که نه تنها موجب پیشرفت نیست بلکه موجب سلب آرامش و از دست رفتن سلامت روان می گردد.
اگر شما همچنان در روابطی که پایه غلطی دارند باقی بمانید، با فرسایش روانی و تحلیل انرژی مواجه می شوید‌ البته گاهی مسائلی مانند احساس گناه و عذاب وجدان مزید بر علت شده و موجب استمرار رابطه غلط می شود به عنوان مثال افرادی که سال ها پس از مرگ عزیزان شان سرشار از حس گناه و عذاب وجدان هستند این مشکل را دارند زیرا تصور می کنند رابطه خوبی با فرد از دست رفته نداشته اند، پایه این روابط معمولا ترس، خشم و اضطراب است این ترس و خشم موجب می شود که نتیجه درستی از رابطه نگیرند بنابراین مسببین و بانیان آن را سرزنش می کنند و اینکار آن ها را در چرخه ای معیوب از احساس بد گیر می اندازد.
یکی از نشانه های غلط بودن رابطه همین احساس گناه است، اگر فرد همچنان پس از گذشت مدت طولانی از فوت عزیزانش درگیر احساس گناه باشد یعنی رابطه آن ها پایه و اساس درستی نداشته چرا که اصل اول در علاقه و مهرورزی، آزادی است در واقع رابطه ای که آزادی را از فرد سلب می کند رابطه سالمی نیست.

یکی از عواقبی که با گذشت سال ها دامن افراد وابسته را می گیرد این است که در این روابط دچار اضطراب عصبی یا neurotic anxiety می شوند و این اختلال موجب مشکلات متعدد روانی و جسمانی می شود زیرا اضطراب موقعیت های خوب فرد را از بین برده و موقعیت های بد را بدتر می کند به عنوان مثال اگر مهمانی دعوت شده باشد، اضطراب دارد، اگر دانشگاه پذیرش شده باشد، همچنان مضطرب است و اگر اتفاق ناگواری هم افتاده باشد باز هم اضطراب دارد و اینگونه نمی تواند از هیچ چیزی لذت ببرد و شاد باشد زیرا مغز فرد مضطرب مدام به دنبال یافتن چیزهای منفی است.

پیشنهاد مطالعه: آشنایی با اختلالات اضطرابی

وابستگی مضر است؟

تفاوت مهرطلبی و مهربانی

دسته ای از افراد با عنوان مهرطلب به شدت وابستگی را تجربه می کنند، این افراد حاضر هستند تمام آنچه را که دارند به سبب همین وابستگی فدا کنند.
دو فاکتور منفی در جامعه ما وابستگی و مهرطلبی است که اسباب بسیاری از مشکلات را فراهم می کند. مهربانی با مهرطلبی متفاوت است فردی که مهربان است کار خود را با مهر و علاقه و بی چشم داشت انجام می دهد و در ازای آن توقعی از کسی ندارد اما فرد مهرطلب در ازای کاری که برای شما انجام می دهد توقع جبران و تشکر دارد برای مثال اگر برای شما غذایی بپزد توقع دارد مدام از او بابت این غذا تشکر و از دست پخت او تعریف کنید.
افراد مهرطلب آرامش اطرافیان را مختل می کنند زیرا تصور می کنند مهر مانند کالایی است که می توان آن را معامله کرد و در ازای آن چیزی به دست آورد بنابراین دست به هر کاری می زنند تا تایید و تحسین دیگران را به دست آورند.
از دلایل مهرطلب بودن می توان به احساس عدم دوست داشتنی بودن اشاره کرد این افراد در درون، خود را دوست ندارند و تصور می کنند دوست داشتنی نیستند از طرف دیگر هیچ تعریفی از محبت ندارند و مورد محبت واقع نشده اند بنابراین برای دریافت آن دست به هر کاری می زنند درحالی که فرد مهربان تشنه محبت نیست. اگر والدین از دوران کودکی توجه و مهر لازم را به فرزند خود بدهند در بزرگسالی فرد مهربان خواهد بود و اگر اینکار را نکنند او به هر ترفندی برای جلب محبت متوسل خواهد شد.
یکی دیگر از ویژگی های افراد مهر طلب این است که حاضر نیستند از کسی که موجب رنج شان است فاصله بگیرند.
دلیل دروغگویی در بسیاری از موارد، همین مسئله مهرطلبی است، فرد مهرطلب می خواهد خود را بهتر از چیزی که هست نشان دهد به همین دلیل به دروغ متوسل می شود و مسائل را مثبت تر از چیزی که هست، جلوه می دهد.

پیشنهاد مطالعه: ویژگی ظاهری افراد دروغگو

راهکارهای وابستگی و مهر طلبی

راهکارهای وابستگی و مهر طلبی

برای بهبود کیفیت روابط و جلوگیری از معضل وابستگی لازم است که گاهی در روابط خود تجدید نظر کرده و بنیان آن ها را بازبینی کنید.
مورد بعدی برای داشتن رابطه سالم این است که هر دو فرد سالم باشند زیرا اگر یکی از طرفین دچار مشکل باشد، در جهت ارتقا رابطه مجاب نخواهد شد.
و مورد آخر اینکه محبتی با ارزش است که بی چشم داشت باشد، محبت بی چشم داشت مانند ورزش کردن فرد را ورزیده می کند و موجب استحکام پیوند در رابطه و آرامش طرفین می گردد.

Leave a Comment