افسردگی پری ناتال

افسردگی پری ناتال شامل افسردگی است که در دوران بارداری (افسردگی دوران بارداری) و در هفته های پس از زایمان (افسردگی پس از زایمان) رخ می دهد. بیشتر اپیزودهای افسردگی پری ناتال در عرض ۴ تا ۸ هفته پس از تولد نوزاد شروع می شود. زنان و سایر افراد باردار و پس از زایمان مبتلا به افسردگی پری ناتال، غمگینی، اضطراب و خستگی شدیدی را تجربه می‌کنند که ممکن است انجام وظایف روزانه از جمله مراقبت از خود یا دیگران را دشوار کند.

افسردگی پس از زایمان چه تفاوتی با «بیبی بلوز» دارد؟

«بیبی بلوز» اصطلاحی است که برای توصیف تغییرات خلقی خفیف و کوتاه مدت و احساس نگرانی، ناراحتی و خستگی استفاده می شود که بسیاری از زنان در ۲ هفته اول پس از زایمان تجربه می کنند. نوزادان نیاز به مراقبت شبانه روزی دارند، بنابراین طبیعی است که مادران جدید گاهی اوقات احساس خستگی یا گیجی کنند.
تغییرات خلقی و احساس اضطراب یا ناراحتی که شدید است یا بیش از ۲ هفته پس از زایمان طول می کشد ممکن است نشانه افسردگی پس از زایمان باشد. زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان به طور کلی بدون درمان احساس بهتری نخواهند داشت.

افسردگی-پری-ناتال

علائم و نشانه های افسردگی پری ناتال چیست؟

برخی از زنان علائم کمی از افسردگی پری ناتال را تجربه می کنند، در حالی که برخی دیگر علائم متعددی را تجربه می کنند. برخی از علائم شایع تر عبارتند از:

  • خلق و خوی مداوم غمگین، مضطرب یا «تهی» در اکثر اوقات روز، تقریباً هر روز، حداقل به مدت ۲ هفته
  • احساس ناامیدی یا بدبینی
  • احساس تحریک پذیری، سرخوردگی یا بی قراری
  • احساس گناه، بی ارزشی یا درماندگی
  • از دست دادن علاقه یا لذت به سرگرمی ها و فعالیت ها
  • خستگی یا کاهش غیرطبیعی انرژی
  • بی قرار بودن یا مشکل در نشستن
  • مشکل در تمرکز، به خاطر سپردن یا تصمیم گیری
  • مشکل در خوابیدن (حتی زمانی که کودک در خواب است)، صبح زود بیدار شدن، یا زیاد خوابیدن
  • تغییرات غیر طبیعی در اشتها یا تغییرات وزن برنامه ریزی نشده
  • درد یا درد فیزیکی، سردرد، گرفتگی عضلات یا مشکلات گوارشی که دلیل فیزیکی مشخصی ندارند و با درمان از بین نمی روند.
  • مشکل در ایجاد وابستگی عاطفی با نوزاد
  • شک مداوم در مورد توانایی مراقبت از نوزاد
  • افکار مرگ یا آسیب رساندن به خود یا نوزاد یا اقدام به خودکشی
  • زنانی که هر یک از این علائم را تجربه می کنند باید به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مراجعه کنند.
  • یک ارائه دهنده می تواند تعیین کند که آیا علائم ناشی از افسردگی پری ناتال است یا خیر.

روان پریشی پس از زایمان چیست؟

روان پریشی پس از زایمان یک بیماری روانی جدی است که می تواند پس از زایمان رخ دهد. زنان مبتلا به روان پریشی پس از زایمان ممکن است دچار هذیان (افکار یا باورهایی که درست نیستند)، توهم (دیدن، شنیدن، یا بوییدن چیزهایی که وجود ندارند)، شیدایی (خلق و خوی بالا و شاد که اغلب به نظر می رسد خارج از واقعیت است)، پارانویا را تجربه کنند. روان پریشی پس از زایمان یک اورژانس روانپزشکی است که نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد.

عوامل خطر افسردگی پری ناتال چیست؟

افسردگی پری ناتال یک وضعیت پزشکی است که می تواند هر زن یا فرد باردار و پس از زایمان را بدون در نظر گرفتن سن، نژاد، قومیت، درآمد، فرهنگ یا تحصیلات تحت تاثیر قرار دهد. یک زن در ابتلا به افسردگی پری ناتال مقصر یا مقصر نیست: علت آن چیزی نیست که او انجام داده یا نکرده است.
افسردگی پری ناتال علت واحدی ندارد. تحقیقات نشان می دهد که عوامل ژنتیکی و محیطی در ایجاد این اختلال نقش دارند. عوامل خاص موثر در افسردگی پری ناتال می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • استرس زندگی (به عنوان مثال، خواسته ها در محل کار یا تجربیات آسیب های گذشته)
  • نیازهای جسمی و عاطفی زایمان و مراقبت از نوزاد جدید
  • تغییرات هورمونی که در دوران بارداری و بعد از آن رخ می دهد
  • علاوه بر این، زنان در صورت داشتن سابقه شخصی یا خانوادگی افسردگی یا اختلال دوقطبی یا اگر افسردگی را با بارداری قبلی تجربه کرده باشند، در معرض خطر ابتلا به افسردگی پری ناتال هستند. زنان با سابقه افسردگی پری ناتال باید با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنند تا در صورت تکرار یک دوره افسردگی، برنامه ای برای مراقبت های بعدی تهیه کنند.

پیشنهاد مطالعه: روانشناسی خانوادهدرمان افسردگی پری ناتال

افسردگی پری ناتال چگونه درمان می شود؟

درمان افسردگی پری ناتال برای سلامت مادر و نوزادش حیاتی است، زیرا این اختلال می تواند اثرات جدی بر هر دو بگذارد. با این حال، با درمان مناسب، اکثر زنان احساس بهتری دارند و علائم آنها بهبود می یابد.
درمان افسردگی پری ناتال معمولاً شامل درمان، دارو یا ترکیبی از درمان و دارو است.
محققان به مطالعه گزینه های درمانی برای افسردگی پری ناتال ادامه می دهند. یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند درمان های مختلف را توضیح دهد و به شما کمک کند تا بهترین روش را بر اساس علائم خود انتخاب کنید. درباره روش های درمان افسردگی بیشتر بدانید.

روان درمانی

چندین نوع روان درمانی (که گفتار درمانی یا مشاوره نیز نامیده می شود) می تواند به زنان مبتلا به افسردگی پری ناتال با آموزش روش های جدید تفکر و رفتار و کمک به تغییر عاداتی که به افسردگی کمک می کند کمک کند. درمان های مبتنی بر شواهد برای افسردگی پری ناتال شامل درمان شناختی رفتاری و درمان بین فردی است.
درمان شناختی رفتاری (CBT): با CBT، افراد یاد می گیرند که افکار و رفتارهای غیر مفید را به چالش بکشند و تغییر دهند تا احساسات افسردگی و اضطراب خود را بهبود بخشند. افراد همچنین روش های مختلف واکنش به موقعیت ها را یاد می گیرند. CBT می تواند به صورت فردی یا با گروهی از افرادی که نگرانی های مشابهی دارند انجام شود.

مطالعه بیشتر: رویکرد شناختی رفتاری

درمان بین فردی (IPT): IPT مبتنی بر این ایده است که رویدادهای بین فردی و زندگی بر خلق و خوی تأثیر می گذارد و بالعکس. هدف IPT کمک به افراد برای بهبود مهارت‌های ارتباطی خود در روابط، تشکیل شبکه‌های حمایت اجتماعی و توسعه انتظارات واقع‌بینانه برای مقابله بهتر با بحران‌ها یا سایر مسائلی است که به افسردگی آنها کمک می‌کند.

دارو

داروهای مورد استفاده برای افسردگی (داروهای ضد افسردگی) زمانی که به تنهایی یا همراه با روان درمانی استفاده شوند می توانند به طور موثر افسردگی پری ناتال را درمان کنند. داروهای ضد افسردگی با تغییر نحوه تولید یا استفاده از مواد شیمیایی خاص در خلق و خو یا استرس توسط مغز کار می کنند.
اثربخشی داروهای ضد افسردگی معمولاً بین ۴ تا ۸ هفته زمان می‌برد. مشکلات خواب، اشتها و تمرکز اغلب قبل از بهبود خلق و خو بهبود می یابند. مهم است که قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه آیا دارو برای شما مناسب است، فرصتی برای اثربخشی به آن بدهید. ممکن است لازم باشد چندین دارو را امتحان کنید تا بهترین آنها را پیدا کنید.

توجه: در برخی موارد، افراد زیر ۲۵ سال ممکن است در هنگام مصرف داروهای ضد افسردگی، به ویژه در چند هفته اول پس از شروع یا تغییر دوز، افکار یا رفتار خودکشی را افزایش دهند. FDA توصیه می کند که بیماران در هر سنی که داروهای ضد افسردگی مصرف می کنند، به ویژه در هفته های اول درمان، از نزدیک تحت نظر باشند.

چگونه خانواده و دوستان می توانند برای افسردگی پری ناتال کمک کنند؟

درک این نکته ضروری است که افسردگی پری ناتال یک وضعیت پزشکی است که مادر، کودک و خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد. درمان محور بهبودی است.
همسران، شرکا، اعضای خانواده و دوستان ممکن است اولین کسانی باشند که علائم افسردگی را در یک مادر جدید تشخیص می دهند. خانواده و دوستان می توانند به طرق مختلفی کمک کنند که عبارتند از:

  • تشویق به گفتگو با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی
  • کمک به قرار ملاقات ها
  • ارائه حمایت عاطفی یا عملی
  • کمک به کارهای روزانه مانند مراقبت از نوزاد یا خانه

Leave a Comment