طرحواره محرومیت هیجانی

همانطور که از نام این طرحواره نمایان است، هیجانات این افراد در زمان و مکان مناسب ارضا نشده و موجب شده است که در تمام طول عمر خود در جستجوی ارضا ی آنها باشند و به همین دلیل در چاله های عاطفی گوناگون برای ارضای نیاز های خود می افتند. شایع ترین طرحواره در میان ایرانیان طرحواره محرومیت هیجانی می باشد.

دلایل شکل گیری طرحواره محرومیت هیجانی

  • عدم دریافت محبت کلامی
  • عدم دریافت لمس محبت آمیز
  • عدم همدلی و هم زبانی
  • عدم دریافت حمایت

دلایل طرحواره محرومیت هیجانی

عدم دریافت محبت کلامی

احساس نیاز به محبت کلامی از دوران قبل از تولد آغاز می شود. چنین فردی هنگام شنیدن کلام محبت آمیز نسبت به دیگران، تعجب می کنند و به آنها می خندند و یا آنها را مسخره می کنند و یا اینکه خیلی به دیگران محبت می کنند و از شنیدن کلام محبت آمیز ذوق زده می شوند.
هنگامی که محبت کلامی دریافت نمی کنید، گوش هم مهارت تشخیص عاطفه و محبت و نیرنگ و ریا را نخواهد داشت و گوش بی مهارت خواهد شد و با هر ابراز احساسات و دوستت دارم ای خام خواهد شد. چنین فردی توانایی تشخیص محبت و دروغ را ندارد.
باید توجه داشته باشید که گوشی که کویر است و دچار برهوت عاطفی شده باشد ، هر فردی که به او دوستت دارم بگوید ، می پذیرد و توجهی به آلوده و پاک بود آن نمی کند زیرا چنین فردی تشنه ی محبت است.

عدم دریافت لمس محبت آمیز

هنگامی که کودک شیرخوار از جانب مادر لمس و نوازش نشود احساس نیاز به لمس در او ایجاد می شود. چنین نیازی سبب می شود تا رابطه ی بین فردی و روابط شخصی و جنسی فرد تحت تاثیر قرار گیرد و فرد از نظر جنسی نیز نیاز سرکوب شده داشته باشد.
هنگامی که در زمان لازم، فرد لمس محبت آمیز دریافت نکرده باشد هرگز نخواهد فهمید که لمس محبت آمیز و لمس شهوت آمیز چه تفاوتی با یکدیگر دارند و این زمینه ی آسیب را برای او فراهم می کند.

پیشنهاد مطالعه: طرحواره ایثار

عدم همدلی و هم زبانی

عدم وجود کسانی که به آن ها اعتماد داشته باشید و بتوانید با آنها درد و دل کنید سبب می شود تا با توجه و همدلی افراد سودجو به دام بی افتید. به این نکته توجه داشته باشید که یک روانکاو برای شما همدل و هم زبانی امن خواهد بود.
عدم دریافت حمایت : این افراد تنها هستند و حمایتگری ندارند. وقتی فرد حمایتگر نداشته باشد مجبور است تا تنهایی تمام امور زندگی اش را پیش ببرد وبه همین سبب محرومیت هیجانی دامن او را خواهد گرفت.

عدم دریافت حمایت

اگر عاطفه از کسی دریغ بشه مغز آن فرد دچار خشکی می شود و نورون های مغز او دچار خود تخریبی خواهند شد. افرادی که دارای محرومیت هیجانی هستند دچار خشکی مغز می شوند یعنی مغز از حالت عادی خارج می شود. بطو مثال آدم های نظامی را تصور کنید که بسیار خشک و همچون آدم آهنی هستند زیرا مکان کاری آنها میدان جنگی بوده که هیچ عاطفه ای در آن نیست بنابراین این افراد دچار خشکی مغز شده اند.
یا نمونه ای دیگر افراد مسنی هستند که شمع وجودیشون کم کم در حال خاموش شدن است زیرا دیگر از اطرافیان خود محبتی دریافت نمی کنند.

ویژگی های طرحواره محرومیت هیجانی

ویژگی افراد دارای طرحواره محرومیت هیجانی

نیاز به توجه دارند. افراد دارای این طرحواره برای بدست آوردن توجه حاضر هستند دست به هر کاری بزنند. بطور مثال پسری که از مادر خود توجه لازم را دریافت نکرده است، در دوران دانشجویی، با دختران متعدد ارتباط برقرار می کند و انتظار دارد آن دختران نیاز ارضا نشده ی مادرانه ی او را ارضا کنند. وقتی نیاز های ارضا نشده با شما بماند و محرومیت هیجانی برایتان ایجاد شده باشد، حرف هایی می زنید که شرم آور است و یا رانندگی های پر خطر انجام میدهید و یا رفتار های اغراق آمیز دیگر.
رنجش افراطی دارند و احساس بی ارزشی می کنند.
احساس بی ارزشی آنها به این دلیل است که زندگی آنها اساس و پایه و ریشه ای ندارد. بطور مثال چرا یک استادی در کلاس حضور و غیاب می کند و نبود یک فردی برای او بسیار مهم می شد و او را تهدید به حذف کردن می کند؟ زیرا استادی که محرومیت هیجانی دارد ، نبود یک فرد باعث ایجاد حس بی ارزشی در آن استاد خواهد شد.
نیاز به دوست داشته شدن و تایید دارند. بطور مثال دایما از دیگران می پرسند من را دوست داری؟ چقدر دوستم داری؟
هنگامی که با افراد دارای این محرومیت در رابطه هستید، به شدت احساس نا امنی خواهید کرد زیرا هرگز با آنها نمیتوانید یک برنامه ی منظم و مسلط داشته باشید و هر لحظه ممکن است از جانب آنها اتفاقی رخ دهد.
دارای ضعف های بخصوص هستند. بطور مثال: در یک نگاه عاشق می شوند و خیلی زود در روابط خود ابراز علاقه می کنند.
در محبت کردن بیش از حد از کلمات محبت آمیز استفاده می کنند و به سمت افراد سرد و خشک که به آنها بی محلی می کنند گرایش دارند. معمولا انتخاب های بی پایه و اساس و غلط دارند.
همچنین در مواردی که محرومیت دارند بسیار ضعیف و حساس هستند بطور مثال اگر فردی ناگهان چشمش لباسی را می گیرد به این دلیل است که زمانی لباسی را می خواسته است که برای او نخریده اند و او در آن موقعیت احساس محرومیت کرده است.
نیاز به محبت و مهر طلبی دارند. نیاز به محبت و مهر طلبی در افراد نشانه های خاصی دارد بطور مثال تمارض و آرایش های غلیظ و پوشیدن لباس های نابهنجار و عمل های زیبایی متعدد و حتی سوار شدن اتومبیل های لوکس و گران قیمت ، می تواند از علایم داشتن طرحواره محرومیت هیجانی باشد. همه این علایم و نشانه ها برای دیده شدن میباشد زیرا در آن مقطعی که این افراد باید مورد توجه قرار می گرفتند و دیده می شدند و نوازش می شدند، دیده نشده اند و به آنها بی توجهی شده است. بطور مثال اگر دختری موهای خود را در معرض دید قرار میدهد یعنی در جایی که باید موهای او نوازش می شده است این اتفاق نیوفتاده و این محرومیت برای او شکل گرفته است. افراد مهر طلب دیگر به دنبال این نیستند که چه چیزی برایشان خوب است بلکه به دنبال این هستند که دیگران چه می خواهند و چه چیزی دوست دارند که آنها انجام بدهند؛ درنتیجه فقط انرژی و عمر آنها تلف خواهد شد. این افراد پیشرفت نمی کنند و درجا می زنند و حتی پسرفت می کنند زیرا فقط اتلاف انرژی دارند.

پیشنهاد مطالعه: طرحواره رهاشدگی

در موارد ذکر شده ،تمارض به معنای این است که فرد برای جلب محبت و توجه، خود را به مریضی میزند تا ترحم دیگران را نسبت به خود برانگیزد. فرد به دلیل تهی بودن از درون، سعی می کند در چشم دیگران با تمارض و تجملات و حتی با آرایش های غلیظ پر شود. کسی که آرایش های غلیط میکند، یکی از درون به او می گوید که تو زیبا نیستی پس خودت را دوست نداشته باش. وقتی این کار را می کنید یعنی خودتان را نمی پذیرید و از خودتان فرار می کنید؛ شمایی که خودتان را قبول ندارید، چگونه دیگران را به عنوان دوست قبول خواهید داشت؟ چه کسی به شما القا می کند که به آرایش غلیظ نیاز دارید؟ پدر و مادری که به شما احساس ناخوشایند بودن می دهند، علاوه بر آنها، معیار های زیبایی جهانی برای شما استاندارد هایی را تبیین می کنند و شما به این نتیجه می رسید که با آن معیار ها فرسنگ ها فاصله دارید و برای رسید به آن خود را آرایش می کنید تا به آن معیار ها نزدیک تر شوید. آرایش یکی از علت های زیبایی است اما اگر غلیظ باشد نشانه ی کمبود اعتماد به نفس، کمبود اعتماد به نفس، داشتن طرحواره نقص و شرم ، خودشیفتگی و شخصیت نمایشی است. سیاست جهانی ای که پشت پرده ی آرایش های غلیظ است، ابتدا به شما این احساس را القا می کند که با این شمایل زیبا نیستید و سپس زیبایی و استاندارد های زیبایی را با فیلم و افراد مشهور برای شما تعریف می کند و چون برخی به این استاندارد های جهانی بخاطرعواملی همچون ژنتیک ، نمی رسند، دچار محرومیت هیجانی خواهند شد. حال اینکار چه تاثیری بر نسل های آینده می گذارد؟ باعث می شود که بانوان برای اینکه فرم بدن آنها بهم نریزد و شبیه معیار های زیبایی جهانی باشند، تصمیم می گیرند که بچه دار نشوند.

Leave a Comment