آیا هوش پدیده‌ای ارثی است؟

هوش حدود85  تا 90 درصد زمینه ارثی دارد .

سازش با محیط، درک روابط سطحی اشیا با یکدیگر، استفاده از روابط بین اشیا و تعامل آنها باهم میتواند تعریف بهتری از هوش را ارائه دهد.

میزان بهره‌مندی افراد از هوش در آزمون‌های هوش مورد بررسی قرار گرفته و رتبه‌بندی می‌شوند؛ اکثر افراد بهره هوشی بین 80 تا 110 را دارا می‌باشند که در دسته ی افراد نرمال قرار می‌گیرند و افراد با نمره‌ای کمتر از 70 کم‌هوش و با نمره بالای 130 باهوش محسوب می‌گردنند.همچنین افراد تیزهوش نمره بالای 150 را کسب می‌کنند و هرچه نمرات کسب‌شده بیشتر باشد فرد دارای نبوغ بیشتری خواهد بود .

بهره هوشی افراد از بدو تولد ثابت بوده و تغییری نمیکند مگر در شرایط و اتفاقات خاص .

در سطح جهانی بیشترین ضریب هوشی متعلق به نژاد زرد است.

حیوانات دارای دو نوع هوش هستند :هوش عملی و هوش نظری که البته هوش نظری در بعضی از حیوانات مانند طوطی، سگ، دلفین، میمون و… به صورت نسبی وجود دارد ، اما انسان‌ها دارای هوش نظری کامل می‌باشند .

بهره‌مندی از هوش بسیار بالا نیز می‌تواند منجر به دردسر شود، برای داشتن زندگی آرام باید به بخش‌های مختلف ذهن توجه نمود و ازتمام ظرفیت های آن استفاده کرد. بسیاری از انسان‌ها به دلیل پراکندگی مسائل مختلف در مغزشان و نداشتن طبقه بندی ذهنی،  توانایی بهره‌بری کامل از قدرت هوش خود را ندارند .برای کارکرد صحیح مغز و هوش، عوامل مزاحم مانند خشم عصبانیت نفرت و …. را از فضای ذهنی خود دور کنید زیرا این عوامل انرژی  شما را به سمت خود کشیده و قدرت ذهنی شمارا تضعیف می‌کنند و توانایی تحلیل و بررسی شما را مختل میکنند . به‌طورکلی هر انسانی دارای چهار نوع هوش اصلی می‌باشد که انواع دیگر هوش زیر مجموعه ی آن قرار میگیرند .  برای عملکرد بهتر ذهن باید انواع اصلی هوش مانند چهار ضلع مربع در توازن و تعادل باشند .

 

انواع هوش چهارگانه:

 

– هوش بدنی  Physical Intelligence

 

– هوش عقلانی  Intellectual Intelligence

 

-هوش عاطفی   Emotional Intelligence

 

-هوش معنوی  Spiritual Intelligence

One Thought to “کارکرد کلی هوش”

  1. سپیده نامی

    خیلی مفید بود ممنون

Leave a Comment